12 tips for en god natts søvn

12 tips for en god natts søvn
Sliter du med søvnen, så er du ikke alene, mange gravide sliter med nattesøvnen, her er noen gode råd som kanskje kan hjelpe.
Av Jordmor Siri

1. Kaffein kan være en skikkelig brems på søvnen, så det er viktig å ikke drikke koffeinholdige drikker eller svart te på kvelden. 

2. Urtete som virker på søvnen kan være positivt. De fleste helsekostbutikker har teer som inneholder urter som er søvnfremmende. 

3. Får du leggkramper kan det hjelpe å spise magnesium. Ta det gjerne om kvelden for magnesium virker også søvndyssende i seg selv. Magnesium kan også hjelpe mot plagsomme kynnere. Det kan ta noen uker før det virker. Så ta Magensium tilskudd med D-vitaminer for å øke opptaket av magnesium i en måneds tid før du bestemmer deg for om det virker eller ikke. Overskuddet av magnesium går over i avføringen din slik at det også kan gjøre den mykere. 

4. Søt mat kan gi ekstra halsbrann når du legger deg, det samme med stekt mat til middag, så unngå det. 

5. Ligg på venstre side om natten kan, det kan hjepe i forhold til at du ikke får sure oppstøt like lett.

6. En høneblund eller to i løpet av dagen kan være bra i forhold til at du ikke blir overtrett og derfor sovner lettere på kvelden. Det er lurt å ikke sove for sent på ettermiddagen, for da blir det vanskelig å sove på natten igjen. 

7. Prøv å drikke mesteparten av det du drikker på dagtid, og ikke om kvelden. Da er sjansen for at du må opp om natten for å tisse litt mindre. 

8. Å trene for sent på kvelden kan gjøre deg mer opplagt, så prøv å ikke trene de siste 3-4 timene før du skal legge deg. En liten aftenstur er imidlertid helt ok. 

9. Ha penn og papir klart ved sengen, slik at du kan skrive ned tanker som begynner å surre rundt i hodet ditt. Det kan være en grei måte, da kan du se på dem neste morgen. 

10. Avslappende øvelser. Det finnes mange gode apper som man bruke, både med og uten yoga. 

11. Ha kjeks klart på nattbordet, det vil minske sjansen for at du våkner opp av kvalme eller morgenkvalme.

12. En god liggestilling er viktig. Ta gjerne med deg ekstra puter og dyner i sengen slik at du etterhvert kan dandere deg på en behagelig måte. Så lenge det er behagelig for deg kan du ligge på magen, det er ikke farlig for babyen. Så lenge du kan ligge på ryggen uten å bli svimmel er det helt ok å ligge på ryggen. Skulle du bli svimmel av å ligge på ryggen kan du ta en liten pute under den ene siden slik at du får en liten tipp bare, det skal ikke mye til. 

Har du andre gode råd må du gjerne sende dem inn til oss, så legger vi dem til på listen her:)

Sov godt!

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}