hvor lenge gjør sex vondt etter fødsel ?

Anonym
Lørdag 16. sep. 2017 22:51

Hei jeg fødte sønnen min for 1 år å 3 mnd siden å får til tider så vondt i underlivet etter sex enda å det gjør vondt så det kjennes i oppi livmora, å av og til kan det plutselig bli slik vondt dagen etter sex. Er dette normalt så lang tid etter fødsel??

Anonym
Søndag 17. sep. 2017 15:20
Hei jeg fødte sønnen min for 1 år å 3 mnd siden å får til tider så vondt i underlivet etter sex enda å det gjør vondt så det kjennes i oppi livmora, å av og til kan det plutselig bli slik vondt dagen etter sex. Er dette normalt så lang tid etter fødsel??

Ja, men du bør få det sjekket. Hvis du har hatt sex gjennom smerten kan du ha utviklet kronisk vestibulitt og/eller vaginisme, og det må adresseres umiddelbart.
Jo lenger du går med det jo verre blir det å gjøre noe med det.

Det kan naturlig nok også være alt fra endometriose til arrdannelse til bakteriell vaginose, små rifter, UVI osv, men du må uansett få det sjekket hos en kyndig gynekolog.

Og IKKE press deg til å ha sex om det gjør vondt, det er det siste du vil gjøre, tro meg, for følgene kan bli at du får det slik resten av livet, og det unner jeg ingen.

Anonym
Lørdag 20. jan. 2018 22:22

Ja, men du bør få det sjekket. Hvis du har hatt sex gjennom smerten kan du ha utviklet kronisk vestibulitt og/eller vaginisme, og det må adresseres umiddelbart.
Jo lenger du går med det jo verre blir det å gjøre noe med det.

Det kan naturlig nok også være alt fra endometriose til arrdannelse til bakteriell vaginose, små rifter, UVI osv, men du må uansett få det sjekket hos en kyndig gynekolog.

Og IKKE press deg til å ha sex om det gjør vondt, det er det siste du vil gjøre, tro meg, for følgene kan bli at du får det slik resten av livet, og det unner jeg ingen.

Jeg har også vondt når vi har sex, 18mnd etter fødselen. Har sagt fra til lege og gynekolog, de sier ikke noe spesielt om det har ikke blitt gjort noe med det. Hva kan gjøres med det?

Anonym
Søndag 21. jan. 2018 16:08

Det er fordi de, ironisk nok, ofte ikke har den fjerneste anelse om vedvarende smertetilstander hos kvinner. Hadde en mann kommet inn med smerter i penis, hadde himmel og hav blitt satt i kok, til mannen var smertefri...

Det er MYE som kan gjøres, men man må vite om det selv, og gjøre mesteparten av jobben selv.

Først må det sjekkes at du ikke har de ovennevnte tilstandene, eller noe annet som kan sees på en utvidet GU. Du må vite hva du skal be dem se etter, ellers vet de ikke selv heller.

Så kan du få salver, piller, og gjøre øvelser. I verste fall må man operere, men de operasjonene man ofte trenger, utføres ikke her i Norge. (Vestibulektomi)
Fjerning av arr og av nedsunken blære osv kan dog fikses her, heldigvis.
Be legen din om en henvisning til en ekspert (ikke kvinneklinikken på Ullevål, med mindre de har skjerpet seg kraftig de siste årene), eller dra selv til Josef Ekgren på Majorstuaklinikken, hvis du bor i nærheten av Oslo. :)
I mellomtiden kan du gjøre knipeøvelser, la være å ha vaginalt samleie(!), smøre med Xylocain, og massere forsiktig(!) når det er numment etter Xylocainen. IKKE bruk Xylocain først for å ha vaginalt samleie! Hvis det gjør vondt, skal du aldri presse deg!! <3

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}