Føde i badekar?

Anonym
Torsdag 12. juni 2014 18:25

Jeg har ingen egen fødselshistorie enda, men lurer på hva slags erfaring folk har med å føde i basseng/badekar. Skal selv på abc på ullevål, og er uaikker på dette med vannfødsel.

Anonym
Fredag 13. juni 2014 11:52

Hei! jeg født mitt barn nr 2 i badekar. når riene begynte å ta seg opp la jeg meg i karet og synes det ga den beste muligheten for avslapning mellom riene og under riene brukte jeg vektløsheten i vannet til å strekke meg godt ut og puste. De tente telys som sto på fotenden og barnefar var med og lagde strømninger i vannet med en håndduk. Det var en kjempefin fødsel. masse smerte såklart, men helhetlig en bedre opplevelse for meg. var mindre sliten etter fødsel nr to enn ved fødsel nr en selv om de tok omtrent like lang tid. det har vel noe med at jeg visste at jeg ikke skulle spenne meg imot riene men heller puste godt og strekke meg igjennom dem. Det er alltid en mulighet for å spørre om å prøve badekar. hvis du synes det er ubehagelig så får du gjøre noe annet. det er ingen som holder deg fast. Så lenge alt står bra til med deg og barnet og de ikke trenger å følge med på rier og hjerteslag med instrumentene sine så kan du gjøre stort sett det du vil :) Jeg fikk tilbud om å ta imot barnet selv, men jeg ville heller holde meg fast i kanten :)

Anonym
Torsdag 8. jan. 2015 22:25

hei! nå kan det være du allerede har født, men jeg skriver likevel for å anbefale vannfødsler også til andre. jeg valgte selv ABC klinikken på Ullevåll. jeg var veldig fornøyd med oppfølgingen hos jordmor under kontrollene og det var heller ikke noe problem å stikke innom når jeg lurte på noe eller trengte en ekstra sjekk. avdelingen er liten og koselig og føderommene er uten masse dilldall av instrumenter osv. her finner man en dobbelseng, farger på veggene (ja-ikke hvite vegger; ) og et stort badekar. da jeg ankom sykehuset on DD, var jeg nesten i full fødsel allerede. jordmord gjorde raskt klart vannet så varmt jeg ville ha det og belysningen var dimmet. nå har ikke jeg noe annet sammenligningsgrunnlag da dette var min første fødsel, men jeg er veldig glad jeg valgte å føde uten smertestillende. selvfølgelig var det smertelig vondt (!!!!!) men det er noe vi alle (iallfall de aller fleste) kvinner klarer å komme seg igjennom. fordelen er at man får full kontroll på sin egen fødsel, man kjenner når man skal presse. fødselen går mye fortere, og livmora trekker seg raskere sammen. jeg ville imidlertid ikke føde utenfor badekaret, da jeg følte at det varme vannet hjalp litt på smerten. jeg tok imot lille sjarmøren selv og det var altså så fantastisk opplevelse! men dette velger man altså selv om man vil. jeg vil også legge til at jordmor hele tiden sjekker om bebis har det bra på vei ut. dersom hun skulle observert noe som ikke er etter normalen blir man raskt flyttet over til vanlig fødeavd. som ligger rett ved.

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}