Foreldreansvar mor

Anonym
Onsdag 5. des. 2018 06:05

Hei
Fikk melding fra altinn og der står na navn valg.
Ser nå at jeg har foreldre ansvar alene? Men hvorfor, vi er jo samboer? Har han ikke rett på permisjon nå? Klarte sende inn meldingen men registrete dette ikke før nå,hjelp

Anonym
Torsdag 6. des. 2018 13:35
Anonym
Torsdag 6. des. 2018 14:14
Hei
Ser nå at jeg har foreldre ansvar alene? Men hvorfor, vi er jo samboer? Har han ikke rett på permisjon nå? Klarte sende inn meldingen men registrete dette ikke før nå,hjelp

Samboerskap har ingenting å si juridisk. Dere må fylle ut et skjema og registrere farskapet. Permisjonen hans trenger dere ikke å søke om innen din går ut, og det har dere forhåpentligvis god tid på. ;)
Dette er ting du MÅ sette deg inn i når du nå har barn, for det er viktig at dere har styr på alle slike ting.

Anonym
Lørdag 8. des. 2018 10:51
Hei
Samboerskap har ingenting å si juridisk. Dere må fylle ut et skjema og registrere farskapet. Permisjonen hans trenger dere ikke å søke om innen din går ut, og det har dere forhåpentligvis god tid på. ;)
Dette er ting du MÅ sette deg inn i når du nå har barn, for det er viktig at dere har styr på alle slike ting.

Kjære deg vi har styr på alt, vi har vært på skattekontoret med pass og reg far, men står.likevell som alene.. dette.gjorde vi når jeg var gravid i uke26

Anonym
Lørdag 8. des. 2018 17:46

Joda, de kan det, men du får bekreftelse ganske fort på at ting er gjort riktig, og ja, de burde satt seg inn i det, og har tydeligvis gjort noe feil, men det kan gjøres før fødsel, selv om det er litt merkelig. Det haster jo ikke, men bør gjøres så fort man har mulighet.

Anonym
Søndag 9. des. 2018 16:47

så frekk du er!! hun kan faktisk registrere farskapet før barnet er født.. det har vi også gjort i uke 28 hos jordmor. Men som ned alt annet her i verden så tar slike ting tid. så her er jeg også oppført som alenemor inntil papirene er behandlet.. snakket med altinn og de sier det blir registrert så snart de kommer ned i bunken med papirer.. så syns DU som sitter her på din høye hest burde sette deg inn i hvordan ting fungerer før du kritiserer andre her inne!!

Anonym
Søndag 9. des. 2018 18:20
så frekk du er!! hun kan faktisk registrere farskapet før barnet er født.. det har vi også gjort i uke 28 hos jordmor. Men som ned alt annet her i verden så tar slike ting tid. så her er jeg også oppført som alenemor inntil papirene er behandlet.. snakket med altinn og de sier det blir registrert så snart de kommer ned i bunken med papirer.. så syns DU som sitter her på din høye hest burde sette deg inn i hvordan ting fungerer før du kritiserer andre her inne!!

Det går ikke gjennom før barnet er født, så om man gjør det før så tar det uansett like lang tid etter fødselen som om man gjør det etter barnet er født. Sånn sett er det jo ingen vits i å gjøre det i forkant, men man er jo gjerne litt rotete som nybakte foreldre, og innleggene her på denne siden er tydelige bevis på at alt som kan gjøre i forkant er en stor fordel for mange.
Man må også passe på å sjekke selv på Altinn, for det skjer glipper hos dem også. :)

Anonym
Søndag 9. des. 2018 22:16

Hei!
Man anbefaler at farskapet registreres før fødselen, det kan man gjøre hos jordmor eller hos fastlegen også. Hvis det er gjort riktig, som det ser ut som i dette tilfellet, så er det bare å purre igjen, for det er riktig at det glipper både hos NAV og Altinn også innimellom. Her er linken til NAV https://www.nav.no/no/Person/Familie/Farskap+og+morskap/farskap-og-foreldreansvar
Det står også der at dere må ha registrert bopel på samme adresse, har dere det er det nok en feil hos NAV.
Riktig lykke til videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri

ps: Slettet et par av innleggene her.

Anonym
Fredag 14. des. 2018 15:22

Hei
Vi fikk vite grunnen i dag :) det er i orden nå, vi registrerte oss riktig men skattevesenet hadde teknisk problemer fordi dem gikk inn i de nye reglene rett før me registrere faren som far med pass å signatur nede hos dem.

Derfor mista de papirene og det tekniske måtte gjenopprettes :) så vi har og hadde gjort alt rett...

Mer innhold
Instagram - Siste bilder tagget med #altformamma vises her

{{image.caption.text}}